MADE.COM lanceert TalentLAB

Meer dan 200 designers per jaar zien idee geproduceerd worden

Designbrand MADE.COM lanceert TalentLAB, een innovatief crowdsourcing en crowdfunding platform dat consumenten toegang biedt tot nieuwe en unieke ontwerpen van talentvolle designers. Zij worden betrokken bij de beslissing welke designs in productie moeten worden genomen. Voor designers is dit een unieke kans om toegang te krijgen tot MADE.COM’s netwerk van producenten, klanten en distributie in acht verschillende markten. TalentLAB brengt elke twee maanden een nieuwe gecureerde collectie uit, waarbij elk jaar tot 200 designers hun ideeën zien veranderen in realiteit. Ongeveer 10% van de nieuwe te lanceren collecties zal bestaan uit door TalentLAB ontdekte ontwerpen.

TalentLAB platform

Ontwerpers kunnen hun ideeën direct uploaden op het TalentLAB platform en hebben dan de kans om door MADE.COM op een shortlist gezet te worden. De klanten van MADE.COM kunnen daarna een klein bedrag inzetten (€5 tot €30) op hun favoriete product. De ontwerpen met de meeste stemmen produceren worden toegevoegd aan de MADE.COM collectie.

Consumenten hebben voor het eerst de kans om echt hun mening te geven over welke ontwerpen in productie gaan en om als eerste nieuwe ontwerpen te kopen. Degenen die een bedrag inzetten op een ontwerp, krijgen de exclusieve kans om het uiteindelijke product met 30% korting te kopen voordat het officieel op MADE.COM wordt gelanceerd.

Ruth Wasserman, Design Director bij MADE.COM: “Wij weten dat er vele avontuurlijke, innovatieve ideeën bestaan die nooit tot leven worden gebracht. TalentLAB wil een spotlight zetten op creativiteit, ontwerpers helpen aan een sterke positie in de industrie en consumenten nieuwe, gedurfde ontwerpen bieden. Bij MADE.COM krijgen we zo ook inzage in welke ontwerpen de consument het meest aanspreken, vooral bij de stukken die gewaagd en anders zijn.”

De lancering van TalentLAB vindt plaats in samenwerking met de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Madeleine van Lennep, directeur BNO: “Skipping the middle man is het devies van MADE.COM. In hun werkwijze hebben zowel de ontwerper als de klant daar voordeel van. In de samenwerking met MADE.COM draagt de BNO onder meer bij aan designer-friendly  contracten. Zodat er geloofwaardige en duurzame relaties ontstaan die de kans op verrassend, effectief en toegankelijk design vergroten.”

Evolutie van de Emerging Talent Award

TalentLAB is een evolutie van de Emerging Talent Award (ETA), een jaarlijkse wedstrijd die voor het eerst in 2013 werd georganiseerd. De ETA gaf opkomende designers uit de hele wereld de kans om zichtbaarheid te krijgen en beoordeeld te worden door de MADE-community van influencers en consumenten. De ETA kreeg duizenden aanmeldingen en tienduizenden stemmen binnen, maar liet uit de grote pool van ontwerptalent maar één winnaar toe. De introductie van TalentLAB betekent dat veel van de andere ontwerpen die elk jaar ingezonden werden, nu geproduceerd kunnen worden en beschikbaar gesteld kunnen worden voor de consumenten van MADE.COM.

Philippe Chainieux, de CEO van MADE.COM, voegt toe: “MADE.COM heeft de meubel detailhandel zeven jaar geleden veranderd met een compleet nieuwe consumentenbenadering en nu verwachten we dat TalentLAB dit weer gaat veranderen. We hopen dat TalentLAB de nummer één bestemming voor ontwerpers wordt; de enige plek waar ontwerpen tot leven worden gebracht, geproduceerd, gepromoot en gedistribueerd naar het grootste klantenbestand van Europa. Meer dan ooit zullen onze consumenten toegang hebben tot de meest unieke ontwerpen uit de hele wereld.”

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Please like & share: